Gönderen Konu: Arma Ayarının Teknedeki Etkileri  (Okunma sayısı 5015 defa)

celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Arma Ayarının Teknedeki Etkileri
« : Nisan 18, 2016, 11:45:05 ÖÖ »

Arma Ayarının Teknedeki Etkileri



Yelkenli bir teknede direği tutan ve zamanımızda genellikle paslanmaz çelik 1 x 19 halattan yapılan sabit arma direği taşımaktan başka görevler de üstlenir. Arma ayarınının doğru yapılması bu nedenle büyük önem taşır.

Orsa performansı

Orsa seyirde rüzgarı sancak ve iskeleden aldığınızda tekneniz aynı hızları yakalayamıyorsa, neden bazen teknenin iskele ve sancak yönünde aşırı yüklenmesinden olabilir ama asıl neden genellikle n hızınızın düşük olduğu kontrada direğinizin rüzgar altına doğru yatık olmasıdır. Sancak kontra giderken tekne hızınız iskele kontradaki hızınıza ulaşmıyorsa direğiniz iskele tarfına doğru yatık olabilir. Direk tekneye göre iskele sancağa göre tam dik olmalıdır. Tekne suda iken direği suya göre değil tekneye göre dik durumda ayarlamak gerekir. Tekne içinde yüklerin yerini değiştirdiğinizde tekne de değiştirme yönüne göre bir tarafa doğru yatar. En iyi verimi istiyorsanız, yükleme eşit yapılmalıdır ve direk tekneye dik olmalıdır. Doğru yüklenmiş bir teknede tekne su yüzeyine paralel olur bu nedenle direk de her iki yüzeye de diktir. Yükler yer değiştirebildiğine göre en doğrusu direği tekneye göre dik açı ile tutmaktır. İskele ve sancak çarmıh liftinleri ile üst çarmıhlar ayarlanarak direk tepesi tekne orta hattına getirilir ve iç çarmıhlar ile direğin düzlüğü sağlanır.   

Orsa seyrinde tekne iyi dümen dinlemelidir. Rüzgar altı veya rüzgar üstüne doğru dümen kırılması gerekmemelidir. Az miktarda rüzgar altına doğru dümen tutulması teknenin aşırı rüzgarda rüzgar üstüne dönmesi ile sonuçlanacağından genelde arzulanan bir durumdur. Teknede aşırı üzgar altına veya üstüne dönme eğilimi varsa direk baş veya kıça doğru fazla yatıktır. Tekne rüzgar altına dönüyorsa direk aşırı öne yatık, rüzgar üstüne dönüyorsa aşırı kıça yatıktır. Baş istralya ve kıç istalya liftinlerinden direğin başa veya kıça doğru yatıklığı ayarlanabilir. Genelde direkler kıça doğru eğimli ayarlanılar, direk tepesinden sallanacak bir çekülün bumba hizasında 10 metre bir tekne için yaklaşık 25-30 cm direkten kıça doğru uzakta kalması gerekir. Yine de asıl belirleyici olan teknenin orsadak dümen dinleme durumudur.  Ayarlar dümenin çekmesine göre gözden geçirilmelidir. Bazı teknelerde baş istralyada liftin yoktur. Bu durumda doğru bir ayar yapmak pek mümkün değildir. Liftin genellikle genova sarma sisteminin içinde kalmışsa, sarma sistemi  baştaki bağlantısından sökülerek yukarı kaydırılabilir ve liftine ulaşılabilir.

Özellikle orsa da ve sert havada yelkenlerimizin torunun az olmasını isteriz. Özellikle ana yelkenin torunu azaltmak direğin kıça doğru iç bükey olması ile mümkün olur. Kesirli armalı teknelerde kıç istralya gerilerek direk bükülebilir. Tepeden armalı bir teknede ise bu ayarlama çok kolay değildir. Genellikle alt çarmıhlar ile direğe istenilen büküm verilebilir, gezi teknelerinde bu eğim genellikle direğin baş kıç yönünde genişliğinin yarısı kadardır. 

Genel Yelken Performansı

Arma ayarlarının gevşek yapılması halinde, direk limanda istenildiği şekilde dursa da yelken yükünde iskele veya sancağa yatabilir veya bel verebilir. 15-18 knot bir rüzgarda tekne orsa seyrinde iken rüzgar altı çarmıhlar biraz boşlayabilirse de sallanacak kadar boşlamamalıdır. Eğer aşırı boşlama varsa, boşluğun yarısı seyir sırasında rüzgar altı çarmıhların liftinleri sıkılarak  alınmalı, kaç tur sıkıldığı hatırlanmalı, tramola atılarak aynı turda yeni rüzgar altı çarmıh liftinleri de sıkılmalıdır. Böylece direğin düzgünlüğü bozulmadan sıkılık sağlanır.

Çarmıhların gevşek olması, tramola ve özellikle kavançalarda bumbanın diğer tarafa geçerken yarattığı sarsıntı nedeni ile aşırı yüklenirler. Bir sicimi koparmak için sürekli güç uygulama yerine gevşek bırakıp aniden çekerek koparmanın daha kolay olduğunu hepimiz biliriz. Çarmıhların gevşek olmasından, gergin olması daha doğrudur. Limanda iken bile küçük dalgalar veya hafif rüzgar direği sallar ve bu sallanma gevşek bir armada görülemeyen yıpranmalara neden olur.

Baş istralyanın gevşek olması genovanın torunu aşırı arttırır ve rüzgar altına doğru bükülmesi orsada üzgarın giriş açısını bozar, bu nedenle baş istralyanın da gergin olması gerekir. Orsa seyrinde  genovanın orsa yakasının ortası direk hizasına göre 25-30 cm'den fazla bükülmemelidir. Bu durumda baş istralyanın boşluğu kıç istralya gerilerek alınabilir ama teknenin dümen performansına göre gerginliğin sağlanabilmesi baş istralya liftinin de gevşetilmesi veya sıkılmasından sonra yapılmalıdır.

Arma ayarlarının gevşek olmasındansa sıkı olması daha doğrudur ancak çok fazla gerili bir armanın da gövdede ve çarmıh ayaklarında aşırı strese neden olacağı unutulmamalıdır.

Teknemizin diğer götürücü gücü olan motoruna her yıl bakım yapar, yağını filtesini değiştirir, gerekiyorsa diğe bakımlarını da yaparız. Yelkenli teknenin asıl götürücü elemanı olan yelken sistemine ise, yelkenleri yıkama ve ömrü dolduğunda yenileme veya onarım dışında nadiren bakarız. Sabit arma  yelken peformansının çok önemli bir ögesidir, her yıl olmasa bile iki yılda bir arma ayarlarını gözden geçirmek daha keyifli ve verimli bir seyir sağlayacaktır.


Ahmet Çelenoğlu

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71

Mehmet Köstekçi

  • İleri Rehber
  • *****
  • İleti: 580
  • costek@gmail.com
  • Ad Soyad: Mehmet Köstekçi
  • Bulunduğu İl: Mersin
  • Doğum Yılı: 1957
  • Tekne Adı: Olacak inşallah
Ynt: Arma Ayarının Teknedeki Etkileri
« Yanıtla #1 : Nisan 18, 2016, 12:04:10 ÖS »
Ahmet abi bilgilendirme için çok teşekkür ederim. Sezon başında hatırlatmanız iyi oldu... :)
M.Köstekçi
---bu son fasıldır ey ömrüm, artık denizde geç---

https://photos.app.goo.gl/YspPZu46Kf2jCvU28

mertbese

  • İleri Üye
  • ***
  • İleti: 354
  • Ad Soyad: Mert BEŞE
  • Bulunduğu İl: İzmir
  • Doğum Yılı: 1989
  • Tekne Adı: ŞAKA
Ynt: Arma Ayarının Teknedeki Etkileri
« Yanıtla #2 : Nisan 18, 2016, 01:51:17 ÖS »
Kıç ıstralya yok benim kayıkta ve yakında suya indirdiğimiz zaman söktüğümüz armayı geri donatacağız. 2'şer adet iskele-sancak çarmıh ve baş ıstralya  olduğu zaman ne yapmak gerekir? Göze, gerginliğe göre bir karar veriyoruz ama bunun kontrolünü nasıl sağlarız? Seyir esnasında nasıl kontroller yapmak gerekir?(Kıç ıstralyasızlar için)

celenoglu

  • Kıdemli Üye
  • İleri Rehber
  • *
  • İleti: 650
    • Tekne Yat Sörveyi, Ozmoz muayenesi ve onarımı, danışmanlık, arma ayarı
  • Ad Soyad: Ahmet Çelenoğlu
  • Bulunduğu İl: İstanbul
Ynt: Arma Ayarının Teknedeki Etkileri
« Yanıtla #3 : Nisan 18, 2016, 02:49:18 ÖS »
Kıç istralya yoksa iskele sancak üst çarmıhlar doğrudan yana doğru değil hafifçe kıça yakın olarak inerler. Armanın donatılmasında genel prensip bir yöne doğru uyguladığınız kuvvetin eşitini diğer yöne uygulamaktır. Baş istralya kıç istalya ile  dengelenir, iskele çarmhı ise sancak çarmıh dengeler. Kısa çarmıhlar ise direğin biraz önüne ve arkasına inecek şekilde  tanedir. Başa yakın kısa çarmıhı aksi yöndeki kıça yakın kısa çarmıh destekler. Kıç istralya olmayan bir teknede gurcatalar kıça doğru eğimlidir. Direk tepesinden inen çarmıhlar hem baş istralyayı karşılar hem de direğin düzgünlüğünü   sağlarlar, yani dieği düz tutmak için  yönlü gerdirme yerine 3 yönlü gerdirme vardır. bu prensipler dahilinde çarmıhlar direği iskele veya sancağa yatırmayacak şekilde eşit olarak gerilirler ve baş istralyayı da germiş olurlar. Genel kural telleri kopma gerilimlerinin %15'i kadar germektir. Baş istralya için  bu oran %18'e kadar çıkarılabilir. Kıç istralya olmayınca çamıhları da baş istralyanın  gerginliğine göre ayalamak gerekir. Yine de baş istalyanın %18 rakamına ulaşması şart değildir. Çarmıhlar istralya yükünü de taşıyacağı için ve daha dik indiklerinden aşırı gerilmiş olurlar. Çarmıhları %18'e çıkarısanız baş istralya da yeteri kadar gerilmiş olur.

Seyirde öncelikle baş istralyanın ne kadar eğildiğini kontrol edin, Yaklaşık 20-30 cm'i geçmemeli, eğer fazla ise hem iskele hem sancak çarmıhları eşit turda sıkın. Gerekirse yazıda da belirtildiği gibi önce rüzgar altını sıkıp, tramoladan sonra yeni rüzgar altını sıkabilirsiniz. Aslında ayarlar yüzdelerle değil rüzgarda armanın durumuna göre yapılmalıdır. Yüzdeler uygun koşullar sağlandıktan sonra ölçülüp bir dahaki sefere işleri kolaylaştırmak içindir.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
tel:543 494 71 71

mertbese

  • İleri Üye
  • ***
  • İleti: 354
  • Ad Soyad: Mert BEŞE
  • Bulunduğu İl: İzmir
  • Doğum Yılı: 1989
  • Tekne Adı: ŞAKA
Ynt: Arma Ayarının Teknedeki Etkileri
« Yanıtla #4 : Nisan 19, 2016, 10:42:27 ÖÖ »
Bu güzel bilgiler için çok teşekkürler. İlk seyirde çekiştireceğim bütün armayı  :)

vlkanaydin

  • Kurucu
  • Onursal Rehber
  • *****
  • İleti: 7.325
    • Denizrehberim Forumu
  • Ad Soyad: Volkan Aydın
  • Bulunduğu İl: Bursa
  • Doğum Yılı: 1991
  • Tekne Adı: Suerte Vogo
Ynt: Arma Ayarının Teknedeki Etkileri
« Yanıtla #5 : Nisan 19, 2016, 10:11:58 ÖS »
Ahmet abi bu detaylı bilgiler için çok teşekkürler.
VOLKAN AYDIN
Nilüfer/Bursa
admin@denizrehberim.com

Suerte Vogo'nun Yapım Macerası İçin Tıklayın!


 

Benzer Konular

  Konu / Başlatan Yanıt Son İleti
0 Yanıt
3402 Gösterim
Son İleti Şubat 26, 2013, 11:03:59 ÖS
Gönderen: osmanuysal
0 Yanıt
1677 Gösterim
Son İleti Şubat 26, 2020, 06:29:56 ÖS
Gönderen: Monur